Τα κοινωνικά ρομπότ, δηλαδή τα ρομπότ που αλληλεπιδρούν με ανθρώπους, δεν είναι πια μόνο εμπειρία από ταινίες, υπάρχουν και χρησιμοποιούνται σε διάφορες μορφές για διαφορετικές ομάδες στόχους.
Για παράδειγμα, κοινωνικά ρομπότ δρουν ήδη στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης για να διατηρήσουν την παρέα των ηλικιωμένων και να ενθαρρύνουν την κοινωνική επαφή. Επίσης, για τα παιδιά υπάρχουν αμέτρητοι «φίλοι παιχνιδιού» στην αγορά, στην οποία οι άνθρωποι μπορούν να γίνουν πολύ προσκολλημένοι. Παράλληλα, όλο και περισσότερες οικογένειες έχουν προσωπικό βοηθό στο σπίτι που μπορεί να αναλάβει καθήκοντα και να γίνει μέλος της οικογένειας μέσω της πιθανής αλληλεπίδρασης.
Χάρη στις εξελίξεις στη ρομποτική και την έρευνα για την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και ρομπότ, προβλέπεται ότι θα γίνουν περισσότερα στο πεδίο των κοινωνικών ρομπότ στο μέλλον. Χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη, ένα ρομπότ μπορεί πλέον να αντλήσει συναισθήματα από εκφράσεις του προσώπου και φωνητικό τονισμό, μέχρι να διδαχθεί ποια είναι η κοινωνική αλληλεπίδραση.
«Το Κοινωνικό Ρομπότ» είναι ένα διαθεματικό πρόγραμμα STEM¹ για παιδιά 4 –18 ετών, κατά τα οποίο και μέσα από ένα πλήθος ενοτήτων, τα παιδιά εργάζονται οι ίδιοι στο σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την κατασκευή ενός κοινωνικού ρομπότ.
Τα παιδιά σκέφτονται σε πρώτη φάση πώς θα επικοινωνήσει το ρομπότ τους και σε ποιους περιβαλλοντικούς παράγοντες —πχ φως, ήχος, κίνηση- θα ανταποκριθεί. Ύστερα, χτίζουν το φυσικό ρομπότ με κόλλα και επαναχρησιμοποιήσιμα υλικά, όπως χαρτόνι συσκευασιών, στα οποία ενσωματώνουν τα ηλεκτρονικά μέρη του. Το πρόγραμμα γίνεται πολύ διασκεδαστικό καθώς τα παιδιά παροτρύνονται να δώσουν στο ρομπότ μια προσωπική πινελιά!
Ο αρχικός στόχος της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει την επίδραση του προγραμματισμού ως προς την ανάπτυξη της υπολογιστικής σκέψης των παιδιών ηλικίας 4 – 18 ετών, εστιάζοντας στις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, μέσα σε ένα πειραματικό πλαίσιο καθοδηγούμενης συνεργατικής μάθησης. Tο Πρότυπο Κέντρο Έρευνας Ρομποτικής & Τεχνολογίας «Makerlab», ως επικεφαλής της έρευνας στην Ελλάδα, έχει αναλάβει την πρωτοβουλία να επεκτείνει την εμβέλεια της έρευνας σε παιδιά με αναπηρία ή νευρο-αναπτυξιακά προβλήματα.